fbpx

ETYKIETA – czyli zasady zachowania się

 PRZYSIĘGA DOJO

1 Będziemy ćwiczyć nasze serca i ciała dla osiągnięcia pewnego i niewzruszonego ducha.
2 Będziemy dążyć do prawdziwego opanowania sztuki karate, aby kiedyś nasze ciało i zmysły stały się doskonałe.
3 Z głębokim zapałem będziemy starać się kultywować ducha samo wyrzeczenia się.
4 Będziemy przestrzegać zasad grzeczności, poszanowania starszych oraz powstrzymywać się od gwałtowności.
5 Będziemy spoglądać w górę ku prawdziwej mądrości i sile, porzucając inne pragnienia.
6 Będziemy wierni naszym ideałom i nigdy nie zapomnimy o cnocie pokory.
7 Przez całe nasze życie, poprzez dyscyplinę karate, dążyć będziemy do poznania prawdziwego znaczenia drogi, którą obraliśmy.

dojokun Japanese

Przy wejściu ( i wyjściu z) do dojo (sala treningowa) stajemy w pozycji fudo – dachi, robimy shizentai i mówimy głośne osu.

Po każdym poleceniu prowadzącego mówimy Osu – (zrozumiałem co do mnie mówią)

CEREMONIA ROZPOCZĘCIA TRENINGU

Na polecenie prowadzącego ustawiamy się w szeregach wg uzyskanych stopni. Im niższy stopień tym dalszy szereg. W poszczególnym szeregu osoba która wcześniej zdobyła stopień stoi bardziej z prawej strony.

Komenda Fudo – dachi
odpowiedź Osu
Komenda Zazen (Seiza) siadamy na ugiętych kolanach
Komenda  shomeni rei – ukłon w przód
Komenda dachi  mokuso – zamykamy oczy i siedzimy w ciszy bez wiercenia i poprawiania siękomenda mokuso yame – otwieramy oczy

Komenda sensei ni rei – kłaniamy pozdrawiając sensei’a mówiąc głośno Osu

czasem może być rozszerzona do shihannirei (przywitanie „nauczyciela profesora”, sempanirei (przywitanie wszystkich trenujących posiadających stopnie uczniowskie) , otoganirei (przywitanie wszystkich bez stopni)

Komenda age wypowiedziana przez prowadzącego – powstajemy do pozycji Fudo-dachi

CEREMONIA ZAKOŃCZENIA TRENINGU

Komenda Fudo – dachi
odpowiedź Osu
Komenda Zazen (Seiza) siadamy na ugiętych kolanach
Komenda  shomeni rei – ukłon w przód
Komenda dachi  mokuso – zamykamy oczy i siedzimy w ciszy bez wiercenia i poprawiania się
komenda mokuso yame – otwieramy oczy
Komenda Dojo Kun – głośno mówimy przysięgę dojo
Komenda sensei ni rei – kłaniamy pozdrawiając sensei’a mówiąc głośno Osu
Komenda sensei ni arigato gozai machita- kłaniamy się mówiąc arigato gozai machita (dziękuje za wspólny trening)
Komenda sempani arigato gozai machita- kłaniamy się mówiąc arigato gozai machita
Komenda otogani arigato gozai machita- kłaniamy się mówiąc arigato gozai machita
Komenda age wypowiedziana przez prowadzącego – powstajemy do pozycji Fudo-dachi

Sensei wykonuje shizentai, następnie szeregami: najpierw w przód shizentai i po odwróceniu w tył w stronę kolejnego szeregu shizentai

 

HISTORIA KARATE KYOKUSHIN

soasi-1

Historia Kyokushinkai jest w dużej mierze historią życia jego twórcy Masutatsu Oyamy (27.07.1923 – 26.04.1994 r). W wieku dwóch lat rodzice wysłali go do siostry w Mandżurii. Jako uczeń szkoły podstawowej w Korei zaczął studia chińskiego kempo i w 1936r. zdobył czarny pas. Naukę w szkole lotniczej Yamanashi w Japonii łączył z treningami karate pod kierunkiem Funakoshi. Jako 17-letni student uniwersytetu w Takusoku zdobył 2 Dan w Karate.

W 1946 r. rozpoczął naukę na Wydziale Wychowania Fizycznego Uniwersytetu Weseda. Odwiedził E. Yashikawa i S. Ozaki- dwóch słynnych pisarzy, by pogłębić swą wiedzę o starych zwyczajach samurajskich. Później wyjechał do Minhou, by przygotować się do pierwszych po wojnie mistrzostw Japonii w karate. Turniej odbywa się w Kioto w 1947 r. – Mas. Oyama zostaje mistrzem Japonii.

W rok później Oyama decyduje się ostatecznie poświęcić karate i rozpoczyna samotny, odcięty od świata 18-miesięczny trening w górach, by doprowadzić do perfekcji technikę i ostatecznie ukształtować koncepcję swego karate. Po powrocie z gór jako jedyny w historii karateka decyduje się na walkę z bykiem w Chiba, szukając w niej granicy ludzkich możliwości. Kyoku – shin – extremum prawdy – tak nazwie swoje karate w kilka lat później. W 1952 r. wyjeżdża do USA, gdzie przez 11 miesięcy popularyzuje poprzez pokazy i konfrontacje z przedstawicielami innych systemów walki, swoje karate, ponownie stawia też czoło bykom. Staje się sławny przez cios shuto, którym potrafi ściąć rogi byka. „New York Times” pisze o nim „Boska Ręka”.

byk1-288x300

 

W 1954 r. otwarte zostaje pierwsze Dojo Oyama w Japonii. Instruktorami zostają K. Mizushima i E. Yasuda. Sam mistrz, poczynając od Okinawy, podróżuje przez południowo – wschodnią Azję studiując wiele różnorodnych styli walki. Rośnie popularność Dojo Oyamy, on sam rozpoczyna prowadzenie treningów na prośbę wielu uczniów. W Bankoku, po wyzwaniu rzuconym przez boks tajlandzki, dochodzi do publicznych walk uczniów Oyamy z bokserami Thai. Japończycy wygrywają dwie z trzech rozegranych walk.

1 października 1963 r. powstaje Międzynarodowa Organizacja Karate Kyokushinkai z centralnym Dojo Honbu w Tokio. Ponad 20 uczniów zdobywa czarne pasy. W rok później organizacja zostaje oficjalnie uznana na świecie. E Sato, były premier Japonii, laureat nagrody Nobla otrzymuje tytuł Kaicho ( prezydenta ), M. Oyama zostaje Kancho (dyrektor) Kokushinkai – kan.Mniej więcej w tym samym czasie rozpoczynają się rokrocznie organizowane obozy letnie i zimowe oraz mistrzostwa Japonii w Kyokushin.

Masutatsu Oyama był jedną z tych osób, dla których życie stanowi wyzwanie do osiągnięcia jak najwyższych celów w sensie duchowym i praktycznym. Był kimś kto już za życia stał się legendą uosabiającą najwyższe wartości człowieczeństwa. Sam Oyama mówił o swoim karate :

Minęło już ponad pół wieku od czasu, kiedy zacząłem trenować Budo – Karate. Na naszym globie istnieje obecnie wiele rodzajów sztuki walki, których geneza sięga początków istnienia rodzaju ludzkiego. Japońskie karate narodziło się w Indiach a zostało rozwinięte po dotarciu do Chin i wysp Okinawy. Moje doświadczenia to tylko moment w porównaniu z długą historią tej sztuki walki.

Harmonia jest podstawą Ducha Karate. Miłość do rodziców, szacunek dla nauczycieli, zaufanie w stosunku do przyjaciół oraz skromność, wydają się być korzeniami Budo – Karate Kyokushin. Myślę, że jest ono bardzo potrzebne współczesnemu światu. Kyokushin oznacza poszukiwanie najwyższej prawdy w aspekcie fizycznym, psychicznym i duchowym. Nakreśliłem drogę rozwoju Międzynarodowego Budo – Karate, które jest dostępne dla człowieka na całym świecie. Ponadto uważam, że Kyokushin karate może odziedziczyć mądrość i tradycję płynącą z orientalnej kultury, która przecież tak silnie związana jest ze współczesnym światem. Każdy obywatel naszego globu musi kiedyś odejść z tego świata. Z tego też powodu powinniśmy żyć według zasad i wartości, które moglibyśmy przekazać potomnym.

Nasze codzienne życie jest nieustanną walką z przeciwnościami losu. Szanuję ludzi, którzy szczerzą zęby w czasie walki. Zachwycają mnie. Nie lubię natomiast ludzi chowających się. Dzisiejsi młodzi ludzie myślą tylko o tym, by ukończyć dobry uniwersytet, później pracować w wielkiej firmie, mieć piękną żonę i kupić sobie szybki samochód… Nie mają w sobie żadnego ducha walki. Nie próbują walczyć.

Jest to bardzo złe nie tylko dla ich ducha, ale również dla całego ciała. Jeśli bowiem nie posiadasz ducha walki, jesteś bezużytecznym człowiekiem i twoje życie nie ma wartości. Musisz walczyć, przyjmować nowe wyzwania. Nawet jeśli umrę, mam nadzieję,że Kyokushin będzie się nadal rozwijało, tak długo jak będzie istniał rodzaj ludzki. Uważam , że karate jest najmocniejszą sztuką walki na Ziemi, a karate Kyokushin jest najsilniejszą ze wszystkich.
Aktualnie Międzynarodowa Organizacja Kyokushin IKO , bazująca na nośnej idei uniwersalnego karate, jest najbardziej dynamiczną i liczną organizacją karate na świecie. Posiada blisko 1100 oddziałów w ponad 120 krajach, zrzeszając ponad 2 mln członków zarejestrowanych w Honbu. Na jej czele stoi następca Masutatsu Oyamy – człowiek, który zdobył mistrzostwo świata, zaliczył test stu kumite (100 walk non stop) i był instruktorem uchi deshi -kancho SHOKEI MATSUI.

pobrane (2) a-04_2 93550002_2872007489561228_4710790357263056896_n

 

CO ZNACZY KYOKUSHINKAI 

 

„Kyoku” tłumaczy się jako „ostateczny”, „zasadniczy” albo „podstawowy”, „shin”- „prawda” bądź – „rzeczywistość”, zaś – „kai”to po japońsku „stowarzyszenie”, „przyłączenie” lub „wziąć udział”. Zatem Kyokushinkai oznacza dążenie do poznania prawdy.

Znak KANJI ( KANDZI) który widnieje na karate-gi został stworzony przez mistrza kaligrafii – Haramotoki, przyjaciela Oyama. Symbol ten stanowi połączenie trzech znaków:

kyoku-shin-kai

Symbolem karate kyokushin jest znak KANKU

Kanku_Kyokushin-300x235

które bierze swój początek z Kanku kata. W tym kata ręce wznoszą się ku górze do pozycji, gdy przy otwartych dłoniach i odwiedzionych kciukach opuszki palców wskazujących i kciuków stykają się. Tak właśnie powstaje poniższy symbol. Ostre wierzchołki – palce wyobrażają skrajność, szczyt czegoś. Szerokie odcinki – okolice nadgarstków oznaczają siłę, środek oznacza nieskończoność, głębię. Symbol Kanku umieszczony w okręgu oznacza ciągłość i okrężny ruch.

kankukata